Saturday, December 11, 2010

yang sedang-sedang saja.

assalamualaikum..
:)
tiba-tibakan tergerak nak buat entry pasal lelaki..
kenape.kenape.kenape?
haha :) xde ape2. sje-saje.
suke hati aku la kan. blog aku..

dibawah adalah ciri-ciri lelaki yang perlu korang tengok pada bakal suami pilihan..
hehe :)

• Kuat agamanya
Biar sibuk sekalipun, solat fardu tetap terpelihara. Utamakanlah pemuda yang taat pengamalan agamanya. Lihat saja Rasulullah menerima pinangan Saidina Ali buat puterinya Fatimah. Lantaran ketaqwaannya yang tinggi biarpun dia pemuda paling miskin. Utamakanlah pemuda yang jujur membimbing dan memelihara iman anda.

• Baik akhlaknya
Ketegasannya nyata tetapi dia lembut dan bertolak-ansur hakikatnya. Sopan tutur kata gambaran peribadi dan hati yang mulia. Rasa hormatnya pada warga tua ketara. Mudah di bawa berbincang. Tidak terlalu berahsia.

• Tegas mempertahankan maruah
Pernahkah dia menjengah ke tempat-tempat yang menjatuhkan kredibiliti dan maruahnya sebagai seorang Islam? Adakah dia jujur sebagai pelindung maruah seorang perempuan?

• Amanah
Jika dia pernah mengabaikan tugas yang diberi dengan sengaja ditambah pula salah guna kuasa, lupakan saja si dia.

• Pemurah tetapi tidak boros
Dia bukanlah kedekut tapi tahu membelanjakan wang dan harta dengan bijaksana. Setiap nikmat yang ada dikongsi bersama mereka yang berhak.

• Tidak liar matanya
Perhatikan apakah matanya kerap meliar ke arah perempuan lain yang lalu-lalang ketika berbicara. Jika ya jawabnya, dia bukanlah calon yang sesuai buat kamu.

• Terbatas pergaulan
Sebagai lelaki dia tahu dia tidak mudah jadi fitnah orang, tetapi dia tidak mengamalkan cara hidup bebas.

• Rakan pergaulannya
Rakan2 pergaulannya adalah mereka yang sepertinya. Sebaik-baik teman adalah teman yang soleh.

• Bertanggungjawab
Rasa tanggungjawabnya dapat diukur kepada sejauh mana dia memperuntukkan dirinya untuk ibu bapa dan ahli keluarganya. Jika ibubapanya hidup melarat sedang dia hidup hebat, nyata dia tidak bertanggungjawab.

• Tenang wajah
Apa yang tersimpan dalam sanubari kadang2 terpancar pada air muka. Wajahnya tenang, setenang sewaktu dia bercakap dan bertindak.

Berbahagialah kamu jika diintai calon yang demikian sifatnya. insyallah :)


ok x? aku saje share ngan korang ape yang aku jumpe.

sebenarnye, cerite disebalik entry ni adelah.....

sejak 2 menjak aku dah besar menjadi anak dara yang debab nie.
mama selalu pesan,
'kalau nak cari laki, cari yang beriman, sayang mak dia, hormat orang tua, cerah masa depannye dan setaraf dengan kita.'
pastu aku mesti tanye lagi,
'kenape pulak kene cari yang syg mak dia?'
mama jawab,
'yela, lelaki yang syg mak die selalunye akan syg kite mcm mne die syg mak die'
aku pelik dan menyoal lagi,
'tapi ma, semua lelaki syg mak die...ape bezanye?'
mama sengih dan jawab,
'hei budak nie! penat la nak terang kn... memang la semua laki syg mak die, mksd mama yg utama kn mak die, cmtu la.'
aku garu kepale dan terus konfius...
'cube mama bagi contoh,'
mama pun bagi la contoh.
'mcm doktor fazley, tgk la die mcm mne. dgr ckp mak, syg mak die, pastu tgk mcm mne die layan isteri die.'
fine, aku mule pahm sikit la..

setelah di tolak, bahagi darab segale bagai,
aku merumuskan untuk mencari yang sedang2 saja...
cukup lah sekadar mampu membimbing aku ke jalan allah,
bekerja tetap, hormat parents aku,
bertanggungjawab kepade segala hal yg melibatkan keluarga,
sederhana dari paras rupa,

haha ;)
korang gelak le...
ade aku kesah?
buat mase skrg tu je la ciri2 yang dicari...

the end.
till fingers meet keyboard again.
tadaaa




p/s: kalau boleh aku nak die ni je.. tapi kalau x dpt die yang macm die pun uke...
haha :p aku memang suke perasan2 nie,
maaf ye encik fahrin ahmad.

2 comments: